Porady » ECall, OnStar, V2V - co to jest?ECall, OnStar, V2V - co to jest?W ostatnich czasach dużo się mówi o samochodach autonomicznych, które będa poruszać się bez kierowcy. Jednak to jeszcze odległa przyszłość zważając na różnorodną infrastrukturę oraz ograniczone możliwości szybkiego reagowania na nagle zmieniające się sytuacje i warunki drogowe oraz przepisy poszczególnych krajów świata. Zastanawiające też jest to jakie dawałby wrażenia i radość z jazdy taki samochód w którym kierowca nie byłby potrzebny? Czy to w ogółe może się przyjąć na rynku w świetle innych ekologicznych technologii oraz rozwijających się systemów wspomagania jazdy, kiedy jednak jest kierowca i może się cieszyć kierując swoim samochodem samodzielnie? W naszym artykule przyjrzymy się temu co już jest dostępne na rynku i nad czym obecnie pracują producenci pojazdów, żeby Nam jeździło się lepiej, a Oni żeby mogi podwajać zyski... SAFETY PILOT - przełom w motoryzacji Komunikacja odbywała się w dwóch obszarach:
V2V - Vehicle to Vehicle, czyli samochód z samochodem - wymieniali wzajemnie dane o swoim położeniu, kierunku jazdy, prędkości, szybkości zbliżania i kolizyjnych torach jazdy - wzajemnie się ostrzegając. V2I - Vehicle to Infrastructure, czyli samochód z urządzeniami należącymi do infrastruktury drogowej, jak np. sygnalizacja na skrzyżowaniach, monitoring ruchu kontrolujący natężenie na danych ciągach komunikacyjnych. To miało usprawnić ruch poprzez jego ułynnienie i takie sterowanie sygnalizacją, które będzie adekwatne do aktualnej sytuacji drogowej. Amerykańska Krajowa Agencja Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (NHTSA - National Highway Transportation Safety Agency) po trwającym rok badaniu, które pochłonęło ponad 22 milony dolarów stwierdziło, że ta technologia sprawdza się i może mieć przełomowy wpływ na redukcję wypadków drogowych oraz ilość zgonów na drogach. Stwierdzono także, że to może być rewolucja na miarę wynalezienia pasów bezpieczeństwa, a w przyszłości ten system można będzie połączyć z samochodami autonomicznymi rozbudowując ich funkcjonalność i poprawiając do perfekcji zasadę działania. Systemy są bazą do budowy innych podsystemów, które np. automatycznie po zaistnieniu wypadku zawiadomią służby ratunkowe podając dokładną pozycję GPS pojazdu oraz liczbę osób w nim podróżujących. Systemy takie umożliwią także jazdę we mgle po autostradzie bez zmniejszania prędkości, a nawet wyprzedzanie w gęstej mgle - dlatego, że system będzie widział to czego nie widzi kierowca. To oczywiście przyszłość, ale już nie tak odległa jakby się mogło wydawać. Niektórzy producenci już podchwycili pomysł i oto mamy obecnie dostępne systemy: eCALL System ten samoczynnie wykrywa wypadek drogowy, kiedy w pojeździe wystrzelą poduszki powietrzne lub zmieni on położenie - np. po dachowaniu z dużej prędkości i automatycznie wzywa pomoc na miejsce podając położenie GPS, nawet jeśli kierowca i pasażerowie będą nieprzytomni. System "EURO INFO" Dodatkowo Unia Europejska ma w planie stworzyć przepisy mające na celu ujednolicić system informacji na drogach oraz wprowadzić inteligentne systemy informacyjne dla kierowców przekazywane na drogach europy za pomocą tablic świetlnych oraz na urządzenia GPS, smartfony i tablety. Systemy miałyby być interoperacyjne i kompatybilne w całej Europie. O czym system miałby informować? Przede wszystkim ostrzegałby w wielu językach przekazując informacje na urządzenia mobilne w pojazdach o wypadkach, utrudnieniach ruchu, objazdach, parkingach i wolnych miejscach dla ciężarówej, czasowych ograniczeniach prędkości, opłatach na drogach. Umożliwiałby także wyszukiwanie miejsc użytecznych jak stacje benzynowe, warsztaty wulkaniacyjne, czy stacje ASO dla danej marki pojazdu. Obecnie to jednak założenia i system nawet nie ma nazwy. Może będzie się nazywać EuroInfo? A może inaczej? No i mamy pierwszych producentów, którzy idą tym zamysłem.... On STAR System OnStar należy do General Motors i działa już z powodzeniem w USA, gdzie monitoruje ruch pojazdów, informuje o wypadkach (tam się to nazywa AAACN, u Nas w Europie eCall) System można rozbudować o niezliczone funkcje mobilne jak obsługa audio, zdalne sterowanie przez urządzenia mobilne i wszelkie możliwości związane z nawigowaniem i śledzeniem parametrów pojazdu. W Polsce w ostatnim czasie mocno reklamuje się firma OPEL informując o możliwości doposażenia swoich pojazdów właśnie w ten system. Jak działa? Główne funkcje On STAR: Oczywiście, zawsze możesz ten system wyłączyć jednym przyciskiem, ale i tak zadziała w razie wypadku. Producenci deklarują, że nie będą Cię śledzić, ale to tylko elektronika i deklaracje : ) No cóż ... idziemy właśnie w takim kierunku.
opracował instruktor techniki jazdy
Wróć do listy tematów |
Kurs weekendowy - To cykl 4 spotkań odbywających się w dwa kolejno po sobie następujące weekendy. Zajęcia teoretyczne w formie wykładów realizowane są w godzinach od 9:00 do 13:00 w soboty i niedziele. Jazdy praktyczne w weekendy i w tygodniu. Kurs wieczorowy - To cykl 5 spotkań odbywających się w tygodniu. Zajęcia teoretyczne w formie wykładów realizowane są w godzinach od 19:00 do 21:20 w dniach roboczych tygonia. Jazdy praktyczne umawiamy indywidualnie. Kurs Poranny - To cykl 4 spotkań w formie zajęć - wykładów w godzinach porannych stanowiących odrębne bloki tematyczne. Zajęcia teoretyczne odbywają się zazwyczaj w godzinach od 9:00 do 13:00 w dniach tygodnia. Barek kawowy w cenie :) Kurs EKSPRESOWY - To najszybsze w Krakowie szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii B. Kurs realizowany jest w okresie 18 dni, rozpocząć można w każdym czasie, a grafik jazd układa osoba szkolona. |