Jak wybrać szkołę ?

Co musisz wiedzieć o kursach prawa jazdy ...

Jak rozpoznać dobrą szkołę?
Jak wyglądają kursy bez teorii?


 WYBÓR  SZKOŁY JAZDY ...

Jak szukać szkoły ?
O co wcześniej zapytać sprawdzając oferty ?

Szukając szkoły nauki jazdy warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które potem mogą zaważyć na naszym sukcesie bądź bolesnej porażce na drodze.

Szkolenie kandydatów na kierowców regulują przepisy wykonawcze do Ustawy o Kierujących z 19 stycznia 2011 roku. Są to :

  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami

Ośrodki szkolenia kierowców mogą oczywiście we własnym zakresie regulować ceny szkoleń, ale nie mogą w żadnym wypadku modyfikować tej usługi - bo jak ma wyglądać kurs - dokładnie określa rozporządzenie. Zatem czy tanio, czy drogo warto sprawdzić opinie o szkole i odwiedzić szkołę.

Niestety przedsiębiorcy w tej branży podobnie jak i w innych - potrafią czynić cuda w zakresie ceny kursu co jednak ma później przełożenie na jakość usługi, a wychodzi na jaw dopiero wtedy kiedy już zapłaciliśmy za szkolenie i nie ma się jak z niego wycofać.

Czy warto więc sugerować się promocyjną ceną ?
Czy opłaca się wybrać szkołę która jest po prostu blisko miejsca zamieszkania?
A może warto czasem zapłacić nieco więcej i faktycznie czegoś się nauczyć?


Szkół jazdy w Krakowie jest ponad 140, jednak na palcach da się policzyć te które szkolą sumiennie i cieszą się dobrą opinią kursantów oraz egzaminatorów.

W szkoleniu chodzi o to żeby uczyć się w nieskrępowanej atmosferze oraz żeby nauczyciel angażował się w swoją pracę i chciał nauczyć. Dobry instruktor jest jednak w cenie.

Bardzo ważne jest to ... Kto będzie Cię uczył pierwszych czynności za kierownicą i jak przekaże tę wiedzę. Znamy te różnice chociażby ze szkoły podstawowej i nie od dziś wiadomo, że dobry nauczyciel potrafi zainteresować przedmiotem nauczania i zachęcić do jego nauki. Przypadkowy instruktor jazdy, a takich nie brakuje nie dość że nie nauczy to jeszcze naciągnie na dodatkowe lekcje, a progresu nadal nie będzie widać. Dlatego szukajcie dobrych szkół jazdy i konkretnych instruktorów.

Czy teoria jest ważna?

W szkoleniu kierowców bardzo ważną rolę odgrywają dobrze przyswojona wiedza teoretyczna. Współczesna inżynieria drogowa i rozwiązania techniczne nowoczesnych samochodów wymagają rozległej wiedzy, która jest następnie weryfikowana nowymi testami i sytuacjami drogowymi.

Rodzaje szkoleń teoretycznych - jakie są najlepsze?

Kursy stacjonarne - tzw. wykłady
To powinny być warsztaty prowadzone przez doświadczonego kierowcę - instruktora, który opowie (jak bajkę dla dzieci)  o ruchu drogowym i samochodach od A do Z w prosty i przystępny sposób, żeby już nie trzebabyło nic doczytywać, a jedynie rozwiązywać ćwiczenia w formie testów.

Niestety częstą praktyką niskiej jakości szkół jest organizowanie zajęć teoretycznych tylko w teorii. Zazwyczaj nie organizują zajęć z teorii w ogóle, oszczędzając w ten sposób na kosztach wykładowcy oraz ratownika lub ograniczają się jedynie do emitowania filmów, gdzie nie ma mowy o prawdziwym kontakcie z wykładowcą-instruktorem i dyskusjach w tematach interesujących przyszłych kierowców.

Przez tanie i marne szkoły wielu kursantów zniesmaczyło się taką formą zajęć i obecnie panuje opinia, że wykłady są nudne, a przecież tak być nie musi. Takie podejście odbijało się na zdawalności, a realne sytuacje drogowe często weryfikowały umiejętności albo raczej ich brak.  O tym jednak kursanci  orientowali się kiedy było już za późno.

Według właściciela jednej z krakowskich szkół Pana Piotra Lenczowskiego - pedagoga i instruktora techniki jazdy - dobrze przeprowadzone zajęcia teoretyczne to swoistego rodzaju „kręgosłup moralny kierowcy”. To wtedy można ukształtować przyszłego kierowcę, pokazać mu na czym polega odpowiedzialność za siebie i pasażerów. Jak mówi Leńczowski  „Bez teorii nie ma mowy o praktyce. Samo wyuczenie testów też jest niewystarczające i w obecnej formie niemożliwe. Baza pytań testowych choć została odtajniona to pytań jest w zbiorze ponad 2,5 tysiąca i docelowo ma być kilka tysięcy więcej. Większość pytań to sekwencje video, stąd nauczenie się ich na pamięć jest mało prawdopodobne. Dlatego warto zrozumieć generalne zasady zasady obowiązujące w ruchu drogowym i ich praktyczne zastosowanie”

Zatem warto kupić kurs z teorią stacjonarną w dobrej szkole nauki jazdy, gdyż dowiesz się więcej niż z samego podręcznika czy kursu e-learningowego.

e-Kursy, czy warto uczyć się e-lenrningiem?

 

Owszem, to wygoda dla mających mało czasu, ale paradoksalnie ukończenie kursu e-learningowego zajmuje więcej czasu niż uczestnictwo w wykładach. Ponadto osoba ucząca się tylko testów pod egzamin będzie miała potem pod górkę na egzaminach z jazdy oraz słabiej będzie pojmować zagadnienia, których nikt wcześniej nie wytłumaczył. Dlatego nadal zachęcamy do wzięcia udziału w stacjonarnych warsztatach jakie oferują najlepsze szkoły jazdy.
  

 

Dlatego nie zpominajmy, że w tej dziedzinie - dobre przygotowanie teoretyczne
to podstawa
do dalszego rozwoju umiejętności praktycznych.

Najlepsze szkoły poznasz
po
profesjonalnie zorganizowanej części teoretycznej!


Pamiętajmy, że każdy egzamin praktyczny kosztuje 140 zł. Jeżeli nie zdasz 3 razy to doliczając stracony czas i dojazd - właśnie poszło 500 zł. I nadal nic nie masz .....   musisz dokupować jazdy.

Tanie szkoły nie robią dobrych wykładów, gdyż...
Klient który nic nie wie - to "złota kura"

 

SZUKAMY SZKOŁY  ....

Przed zapisaniem się na kurs koniecznie zapytaj i sprawdź ofertę szkoły: 

                  

- czy szkoła posiada siedzibę z biurem i salą wykładową?
Tylko najlepsze szkoły mają siedzibę razem z salą i sprawnie działające biuro.

- czy szkoła ma plan i metodykę nauczania Swoich kursantów?
Sprawdź czy szkoła posiada jakiś system nauczania, to świadczy o jej jakości!

- czy szkoła posiada pojazdy identyczne jak na egzaminie?
W Krakowie obecnie egzamin zdaje się na KIA Rio, ale szkoły mogą też podstawiać swoje auta.

- czy plac manewrowy jest dodatkowo płatny?
Zajęcia na placu powinny być w cenie kursu bez żadnej dopłaty.

- czy szkoła zapewnia materiały do nauki i jakie?
Najlepsze materiały na rynku to "SPS e-Kierowca", "Grupa Image" oraz "Credo"
W dobrej szkole otrzymasz zarówno podręcznik, aktualne testy oraz e-learning.      
                   

- czy szkoła oferuje część stacjonarną szkolenia teoretycznego?
Tylko najlepsze szkoły oferują obecnie stacjonarne szkolenie teoretyczne w formie warsztatów, gdyż kursy stacjonarne to duże koszty dla szkół jazdy.  Tanie szkoły namawiają do e-kursów, licząc że skoro się sam nie nauczysz to dokupisz więcej lekcji praktycznych. Stąd nawet szukając dobrego e-kursu sprawdź czy szkoła równolegle organizuje wykłady stacjonarne, to dobrze świadczy o szkole.
                 
- czy szkoła posiada komputer dotykowy do testów egzaminacyjnych?
Egzamin państwowy z teorii odbywa się obecnie na panelu dotykowym i warto szukać szkół które dysponują komputerem z ekranem dotykowym, bo obeznanie się z tą nowinką - ułatwia potem zaliczenie egzaminu.

 

TAJEMNICA NISKIEJ CENY ...
Najtańsze szkoły w praktyce okazują się droższe niż się zapowiadało!
Okazuje sie potem, że są dodatkowe opłaty, limity kilometrów i płatne materiały.

Niskie wynagrodzenie instruktorów świadczy tylko o nich samych oraz ich umiejętnościach.
Tanie szkoły są tanie bo zazwyczaj nie są więcej warci instruktorzy tam pracujący.
Kryterium cenowe to najgorsze z możliwych w tej branży.

Zdawalność dla Krakowa (wszystkie szkoły)
Na obecną chwilę średnia zdawalność za pierwszym razem dla miasta Krakowa mieści się na poziomie 40% , wydawałoby się że to tragedia, jednak to wysoka średnia w skali kraju. Nie zapominajmy też ,że Ci co się uczą zdają za pierwszym razem.
  Od dobrego instruktora i ilości odbytej praktyki zależy Twoja zdawalność i nie da się tego przeskoczyć.

Akademia Jazdy na Salwatorze może się pochwalić zdawalnością na poziomie ponad 57% za pierwszym razem dla Swoich absolwentów - co plasuje szkołę wśród najlepszych krakowskich ośrodków szkolenia i w czołówce rankigu szkół o dużej liczbie absolwentów (ok.300 osób rocznie)

Warto więc pomyśleć wcześniej

Złe kryteria doboru to:
- "bo szkoła jest blisko"
- "bo jest najtaniej"

- "bo jutro kończy się promocja"

Dobre kryteria to:
- "polecił mi ktoś kto sie tam uczył"
- "szkoła ma dobre opinie"
- "szkoła istnieje minimum 5 lat na rynku"
- "samochody są nowe i sprawne"
- "szkoła dysponuje programem nauczania"
- "instruktorzy są certyfikowani z minimum 3 letnim stażem"
- "szkoła oferuje zajęcia stacjonarne z przepisów i techniki jazdy"


EGZAMIN PAŃSTWOWY - gdzie zdawać w Krakowie?
W Krakowie egzamin państwowy można zdawać w MORD przy ul.Koszykarskiej (oficjalny adres ul.Nowohucka 33a) lub w Filii MORD przy ul.Balickiej. W zależności od tego gdzie będziecie Państwo składać egzamin - będą różniły się trasy przejazdu na egzaminie praktycznym w ruchu drogowym, jednak stopień trudności będzie bardzo podobny wbrew wielu opiniom. Łatwiej będzie tylko opanować topografię Krowodrzy, czy Bronowic w przeciwieństwie do Nowej Huty, Podgórza, Grzegórzek i Kazimierza. Nauczyć jednak trzeba się w dzielnicach Huty - bo tam występuje najwięcej różnorodnych skrzyżowań o dużych powierzchniach i wyraźnym oznakowaniu, stąd pominięcie tych dzielnic na etapie szkolenia byłoby poważnym błędem. Bez względu gdzie będziesz zdawać egzamin nauczyć musisz się wszystkiego.
Czytaj więcej (kliknij tu...)

 

Jak jest za granicą?
W Austrii, czy w Niemczech - ilość godzin obowiązkowych to 12! Jak to? Tak mało?
Tak, bo po 12h - instruktor indywidualnie określa dla danej osoby pozostałą ilość godzin!

Często wzór na sukces jest następujący:

minimum programowe (12h) + liczba lat x (1h jazdy) = zdany egzamin
Teoretycznie osoba 18 letnia powinna wyjeździć 12h +18h = 30h
im Ktoś starszy powinien praktykę mieć dłuższą.

 

Czy w Ameryce jest łatwiej?
W USA egzamin trwa 15 minut i można go zdawać swoim autem, ale ...
wcześniej należy zdać egzamin z teorii (który nie jest łatwy) i wyjeździć zazwyczaj od 40-60 godzin (zależy od stanu) z innym kierowcą którego zgłasza się do tamtejszego "departamentu transportu" i nie może to być osoba karana za wykroczenia drogowe.

Mimo to najczęściej wybierana opcja w Stanach Zjednoczonych - to jazdy z profesjonalnym instruktorem ze szkoły jazdy, których to szkół tam nie brakuje.

Jak się okazuje "łatwe, amerykańskie prawko" to tylko mit!
 

 


Życzymy Państwu trafnego wyboru
                                     oraz sukcesu na egzaminie!