Pułapka na StellaPułapka z wysepką W tym artykule przyjrzymy się kolejnemu "przeklętemu miejscu" przez zdających egzaminy na prawo jazdy w krakowskim MORD, a jest to skrzyżowanie u zbiegu ulic Izydora Stella-Sawickiego i Romana Florera. Owe skrzyżowanie drogi dwujezdniowej o sześciu pasach ruchu z drogą jedniojezdniową rozwidlającą się w dwie jezdnie u swojego wylotu prowadzącą do osiedli. Skrzyżowanie to posiada na swym środku małą wysepkę, która skutecznie myli zestresowanych zdających tam egzamin.
W tym artykule zajmiemy się najczęściej błędnie wykonywanym tam manewrem zawracania podjeżdżając od strony ulicy Stella-Sawickiego. Zawracanie to w praktyce podwójny skręt w lewo. Pomimo, iż w manewrze zawracania nie ma nic skomplikowanego, to wiele osób popełnia tam błędy. Błędy te wynikają głównie z braku znajomości przepisów i braku koncentracji. Skrzyżowanie to może też niektórym dawać wrażenie przełączki, których w ciągu tej ulicy nie brakuje i często ćwicząc na kursie prawa jazdy naprzemiennie manewry zawracania raz na skrzyżowaniu, a raz na przełączce mylą się zasady właściwego zajmowania pasa ruchu. Mylone to miejsce jest często z rondem, a wrażenie skrzyżowania o ruchu okrężnym mogą dawać skanalizowane, jednokierunkowe jednie otaczające wysepkę centralną. Jednak przecież znaków tam nie ma mówiących o ruchu okrężnym. Spójrzmy na schemat i spróbujmy prawidłowo zawrócić. Zaczynamy zawsze od prawidłowego zajęcia pasa ruchu i pierwszego kluczowego skrętu w lewo. Wykonując ten "1 skręt" czyli wjeżdżając w środek skrzyżowania musimy się zorientować ile znajduje się tam pasów i czy są oznakowane. W naszym przypadku mamy dwa pasy ruchu wewnątrz skrzyżowania i musimy dokonać odpowiedniego wyboru już teraz. Czy możemy zająć dowolny (1 lub 2), czy może jest jakaś zasada? Tu z pomocą przychodzą nam przepisy ruchu drogowego a dokładnie art. 22 kodeksu drogowego regulującego zasady zmiany kierunku jazdy. Art. 22. 1. Kierujący pojazdem może zmienić kierunek jazdy lub zajmowany pas ruchu tylko z zachowaniem szczególnej ostrożności. Zatem ustawiając się w środku skrzyżowania z zamiarem zawrócenia, czyli kolejnego skrętu w lewo należy zająć zawsze pas nr 1, czyli najbardziej wewnętrzny - przywyspowy. Z niego możemy dalej skręcać w lewo. Gdybyśmy ustawili się na pasie nr 2 - czyli prawym to powinniśmy dalej kontunuować jazdę na wprost z niego, a więc w osiedle. Nie można z prawego pasa wykonać tam skrętu w lewo, to zaprzecza zasadom opisamym w cytowanym przepisie. Mając na uwadze, że do skrętu ze środka służy tylko jeden pas (nr 1) , manewr możemy zakończyć w pasie dowolnym, preferujemy oczywiście pas prawy, dostosowując tor jazdy i zajmowany pas ruchu do aktualnej sytuacji na jezdni. Jednocześnie nie możemy zapominać o przepuszczeniu pojazdów jadących z naprzeciwka na wprost i skręcających w prawo z którymi nasz tor jazdy mógłby kolidować i spowodować wymuszenie pierwszeństwa. opracował |
Kurs weekendowy - To cykl 4 spotkań odbywających się w dwa kolejno po sobie następujące weekendy. Zajęcia teoretyczne w formie wykładów realizowane są w godzinach od 9:00 do 13:00 w soboty i niedziele. Jazdy praktyczne w weekendy i w tygodniu. Kurs wieczorowy - To cykl 5 spotkań odbywających się w tygodniu. Zajęcia teoretyczne w formie wykładów realizowane są w godzinach od 18:00 do 21:00 w dniach roboczych tygonia. Jazdy praktyczne umawiamy indywidualnie. Kurs Poranny - To cykl 4 spotkań w formie zajęć - wykładów w godzinach porannych stanowiących odrębne bloki tematyczne. Zajęcia teoretyczne odbywają się zazwyczaj w godzinach od 9:00 do 13:00 w dniach tygodnia. Barek kawowy w cenie :) Kurs EKSPRESOWY - To najszybsze w Krakowie szkolenie w zakresie prawa jazdy kategorii B. Kurs realizowany jest w okresie 18 dni, rozpocząć można w każdym czasie, a grafik jazd układa osoba szkolona. |