Porady » Opony letnie, a zimowe.

Opony letnie, a zimowe.

Jak odróżnić oponę letnią od zimowej?

Bardzo prosto. Najczęściej już patrząc na nie z odległości kilku metrów widzimy, że w oponie zimowej więcej jest nacięć i lamelków w rzeźbie bieżnika.


Opona LETNIA                                      Opona ZIMOWA

Ponadto opony zimowe mają na boku opony oznaczenie M+S (ang. Mud + Snow, Błoto + Śnieg) oraz symbol trzech szczytów z płatkiem śniegu wewnątrz. Zdarza się często, że na oponie nie ma oznaczenia M+S, ale jest sam symbol z płatkiem śniegu - to też jest opona zimowa. 

Nieco trudniej jest odróżnić oponę zimową od całorocznej. Opony tego typu spotykane w Europie także mają zwykle oznaczenie  M+S z płatkiem śniegu. Różnice są widoczne w bieżniku. W przypadku opony całorocznej posiada on mniej nacięć i rowków niż typowa opona zimowa, ale więcej niż letnia. Niektóre modele mają asymetryczną rzeźbę bieżnika, gdzie połowa odpowiada za właściwości letnie (bieżnik letni z mniejszą ilością lameli), a połowa za zachowanie zimą. Takie opony jednak szybciej się zużywają latem i nie są zalecane do użytku w trudnych warunkach zimowych. To tylko pozornie oszczędność przy zakupie.

Nazwy modeli opon całorocznych często zawierają zwroty sugerujące dobre osiągi przez cały rok, na przykład "All Season", "4Seasons", "All Weather" itp. Niektórzy producenci posiadają także własne, indywidualne oznaczenia opon całorocznych - zazwyczaj są to symbole pozwalające łatwo domyślić się z jakim typem opony mamy do czynienia. Jednak jak coś jest do wszystkiego, to zazwyczaj jest po prostu do niczego.

Uważajmy na opony, które posiadają oznaczenie M+S bez płatka śniegu. Mogą to być produkty importowane z USA, gdzie większość opon posiada oznaczenie M+S, ale z produktami całorocznymi lub zimowymi ma niewiele wspólnego. W europejskich realiach opony całoroczne zbliżone są osiągami do opon zimowych, dlatego najczęściej posiadają symbol góry z płatkiem śniegu.

Opona zimowa po zakupie wystarczy nam na maksymalnie 4 sezony, pod warunkiem że nie będziemy takich opon używać latem. Opony z letnich na zimowe winniśmy zmieniać kiedy temperatury spadają do poniżej 7 stopni Celsjusza, bo już wtedy traci swoje właściciwości opona letnia, która twardnieje.

Nie kupujmy opon używanych, a kupując nowe warto sprawdzać datę produkcji na oponie - pamiętając, że po 4 latach należy je wyrzucić. Robią tak kierowcy na zachodzie Europy i nie mogą się nadziwić po co Polak przyjeżdża po te zużyte opony i zabiera je do polski ? 
No tak, tu sprzedaje je idiotom jako używane - ale mało zużyte .... karygodne! 

Mało tego jak przeliczymy - to się to Nam nie opłaca, bo za używkę średniej klasy trzeba dać ok. 100 zł, a pojeździmy na niej niestety 1 sezon (o ile nie rozbijemy auta)
Za nową oponę średniej klasy trzeba zapłacić ok. 350 zł, ale pojeździmy 4 sezony mając pewność że zadziała jak trzeba będzie! 

Jak sprawdzić datę produkcji opony samochodowej ?
Jest ona umieszczona na jednym z boków opony - zazwyczaj za oznaczeniem DOT - są to 4 cyfry w elipsie. Dwie pierwsze oznaczają numer tygodnia w roku (rok kalendarzowy ma ich maksymalnie 52) Pozostałe dwie cyfry oznaczają rok produkcji opony.
Przykładowe oznaczenie (5113) oznacza że opona została wyprodukowana w 51 tygodniu 2013 roku. Czyli jest świeża, bo z końcówki roku 2013, a producentowi wolno taką oponą handlować 2 lata od wyprodukowania, starszych opon nie wolno już sprzedawać jako nowe, choćby leżały w magazynie.

Oznaczenie 0312 - informuje że oponę wyprodukowano w 03 tygodniu 2012 roku, czyli między 01 - 21 stycznia 2012r.  Uważajmy kupując używane opony, bo nieuczciwi wulkanizatorzy zeskrobują z opon te oznaczenia lub wypalają - poznamy wtedy - bo będą wklęsłe.

Jaki rozmiar opon zimowych stosować do samochodu - wyczytasz w instrukcji obsługi. Producent do każdego modelu konkretnie określa rozmiary i takich powinniśmy się trzymać, bo od producenta jeszcze żaden wulkanizator nie był mądrzejszy ;) 

Wróć do listy tematów