Porady » Warto wiedzieć

Warto wiedzieć

Co musisz wiedzieć o kursach prawa jazdy ...

Jak rozpoznać dobrą szkołę?
Jak wyglądają kursy bez teorii?


 WYBÓR  SZKOŁY JAZDY ...

Jak szukać szkoły ?
O co wcześniej zapytać sprawdzając oferty ?

Szukając szkoły nauki jazdy warto zwrócić uwagę na kilka aspektów, które potem mogą zaważyć na naszym sukcesie bądź bolesnej porażce na drodze.

Szkolenie kandydatów na kierowców regulują przepisy wykonawcze do Ustawy o Kierujących z 19 stycznia 2011 roku. Są to :

  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 13 lipca 2012 r. w sprawie egzaminowania osób ubiegających się o uprawnienia do kierowania pojazdami, szkolenia, egzaminowania i uzyskiwania uprawnień przez egzaminatorów oraz wzorów dokumentów stosowanych w tych sprawach
  • Rozporządzenie Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej z dnia 31 lipca 2012 r. w sprawie wydawania dokumentów stwierdzających uprawnienia do kierowania pojazdami

Podmioty prowadzące ośrodki szkolenia kierowców mogą oczywiście we własnym zakresie regulować ceny szkoleń, ale nie mogą w żadnym wypadku modyfikować tej usługi - bo jak ma wyglądać kurs - dokładnie określa rozporządzenie.

Niestety przedsiębiorcy w tej branży podobnie jak i w innych - potrafią czynić cuda w zakresie ceny kursu co jednak ma później przełożenie na jakość usługi, a wychodzi na jaw dopiero wtedy kiedy już zapłaciliśmy za szkolenie i nie ma się jak z niego wycofać.

Czy warto więc sugerować się ulotką z promocyjną ceną ?
Czy opłaca się wybrać szkołę która jest po prostu blisko miejsca zamieszkania?
A może warto czasem zapłacić nieco więcej, uczestniczyć w zajęciach i faktycznie się czegoś nauczyć?


Szkół nauki jazdy w Krakowie jest ponad 140, jednak na palcach da się policzyć te które szkolą sumiennie i cieszą się dobrą opinią kursantów oraz egzaminatorów.

W szkoleniu chodzi o to żeby uczyć się w nieskrępowanej atmosferze oraz żeby nauczyciel angażował się w swoją pracę i chciał nauczyć. Dobry instruktor jest jednak w cenie.

Bardzo ważne jest to ... Kto będzie Cię uczył pierwszych czynności za kierownicą i jak przekaże tę wiedzę. Znamy te różnice chociażby ze szkoły podstawowej i nie od dziś wiadomo, że dobry nauczyciel potrafi zainteresować przedmiotem nauczania i zachęcić do jego nauki. Przypadkowy instruktor jazdy, a takich nie brakuje nie dość że nie nauczy to jeszcze naciągnie na dodatkowe lekcje, a progresu nadal nie będzie widać. Dlatego szukajcie dobrych szkół jazdy i konkretnych instruktorów.

Czy teoria jest ważna?

W szkoleniu kierowców bardzo ważną rolę odgrywają dobrze przyswojona wiedza teoretyczna. Współczesna inżynieria drogowa i rozwiązania techniczne nowoczesnych samochodów wymagają rozległej wiedzy, która jest następnie weryfikowana nowymi testami i sytuacjami drogowymi.

Rodzaje szkoleń teoretycznych - jakie najlepsze?

Kursy stacjonarne - tzw. wykłady.
To powinny być warsztaty prowadzone przez doświadczonego kierowcę - instruktora, który opowie (jak bajkę dla dzieci)  o ruchu drogowym i samochodach od A do Z w prosty i przystępny sposób, żeby już nie trzebabyło nic doczytywać, a jedynie rozwiązywać ćwiczenia w formie testów.

Niestety częstą praktyką niskiej jakości szkół było organizowanie zajęć teoretycznych tylko w teorii. Albo nie organizowały zajęć z teorii w ogóle, oszczędzając w ten sposób na kosztach wykładowcy, ratownika i innych opłat albo ograniczając się jedynie do emitowania filmów, gdzie nie było mowy o prawdziwym kontakcie z wykładowcą, dyskusjach itd.
Przez tanie i marne szkoły wielu kursantów zniesmaczyło się taką formą zajęć i nie chciało uczestniczyć w nudnych zajęciach. Takie podejście odbijało się na zdawalności, a realne sytuacje drogowe często weryfikowały umiejętności albo raczej ich brak.  O tym jednak kursanci  orientowali się kiedy było już za późno.

Według Piotra Lenczowskiego pedagoga i instruktora techniki jazdy - dobrze przeprowadzone zajęcia teoretyczne to swoistego rodzaju „kręgosłup moralny kierowcy”. To wtedy można ukształtować przyszłego kierowcę, pokazać mu na czym polega odpowiedzialność za siebie i pasażerów. „Bez teorii nie ma mowy o praktyce. Samo wyuczenie testów też jest niewystarczające i w obecnej formie niemożliwe. Baza pytań testowych choć została odtajniona to pytań jest w zbiorze ponad 2,5 tysiąca i docelowo ma być 6 tysięcy. Większość pytań to sekwencje video, stąd nauczenie się ich na pamięć jest mało prawdopodobne. Dlatego warto zrozumieć generalne zasady zasady obowiązujące w ruchu drogowym i ich praktyczne zastosowanie”

Z kolei Marcin Połeć, metodyk  Akademii Jazdy Auto Świat  zwraca uwagę na inny aspekt dobrych szkoleń teoretycznych.  „Dobry trener instruktor potrafi zainteresować omawianym zagadnieniem, pokazując praktyczny aspekt przepisów. Zapisy Kodeksu drogowego nie są sztuczną regulacją. Większość z nich weryfikowana jest na co dzień, a ich nieprzestrzeganie przynosi tragiczne żniwo.  Nauczanie teorii to ważny element praktycznego korzystania z dróg”   Zatem warto kupić kurs z teorią stacjonarną w dobrej szkole nauki jazdy, gdyż dowiesz się więcej niż z samego podręcznika czy kursu e-learningowego.

e-Kursy, czy warto uczyć się e-lenrningiem?

Od 2015 roku możesz pominąć część teoretyczną w szkole i uczyć się za pomocą e-learningu kupując e-kurs lub po prostu ucząc się testów na własną rękę. Jazdy będziesz mógł zacząć po zdanym pozytywnie egzaminie państwowym z teorii. Owszem, to wygoda dla mających mało czasu, ale paradoksalnie ukończenie kursu e-learningowego zajmuje więcej czasu niż uczestnictwo w wykładach. Ponadto osoba ucząca się tylko testów pod egzamin będzie miała potem pod górkę na egzaminach z jazdy oraz słabiej będzie pojmować zagadnienia, których nikt wcześniej nie wytłumaczył. Dlatego nadal zachęcamy do wzięcia udziału w stacjonarnych warsztatach jakie oferują dobre szkoły jazdy w Krakowie.

Jak wygląda procedura kursu bez teorii? - kliknij tu....

Dlatego nie zpominajmy, że w tej dziedzinie - dobre przygotowanie teoretyczne
to podstawa
do dalszego rozwoju umiejętności praktycznych.

Najlepsze szkoły poznasz zatem po
profesjonalnie zorganizowanej części teoretycznej!

 

Pamiętajmy, że każdy egzamin praktyczny kosztuje 140 zł. Jeżeli nie zdasz 3 razy to doliczając stracony czas i dojazd - właśnie poszło 500 zł. I nadal nic nie masz .....   musisz dokupić jazdy.

W taki sposób wykorzystuje się niewiedzę kursantów!
Klient który nic nie umie - to "złota kura"!

 

SZUKAMY SZKOŁY  ....

Przed zapisaniem się na kurs koniecznie zapytaj i sprawdź ofertę szkoły: 

                  

- czy szkoła posiada siedzibę z biurem i salą wykładową?
Tylko najlepsze szkoły mają siedzibę razem z salą i sprawnie działające biuro.

- czy szkoła ma plan i metodykę nauczania Swoich kursantów?
Sprawdź czy szkoła posiada jakiś system nauczania, to świadczy o jej jakości!

- czy szkoła posiada pojazdy identyczne jak na egzaminie?
W Krakowie obecnie egzamin zdaje się na KIA Rio 1.1 z silnikiem DIESLA

- czy plac manewrowy jest dodatkowo płatny?
Zajęcia na placu powinny być w cenie kursu.

- czy szkoła zapewnia materiały do nauki i jakie?
Najlepsze materiały na rynku to SPS Winfor oraz Grupa Image.
W dobrej szkole otrzymasz zarówno podręcznik, aktualne testy oraz e-learning.      
                   

- czy szkoła oferuje część stacjonarną szkolenia teoretycznego?
tylko najlepsze szkoły oferują obecnie stacjonarne szkolenie teoretyczne w formie warsztatów, gdyż kursy stacjonarne to duże koszty dla szkół jazdy.  Tanie szkoły namawiają do e-kursów, licząc że skoro się nic nie nauczycie to dokupicie więcej lekcji praktycznych. Stąd nawet szukając dobrego e-kursu sprawdź czy szkoła równolegle organizuje wykłady.
                 
- czy szkoła posiada komputer dotykowy do testów egzaminacyjnych?
Egzamin państwowy z teorii odbywa się obecnie na panelu dotykowym i warto szukać szkół które dysponują komputerem z ekranem dotykowym, bo obeznanie się z tą nowinką - ułatwia potem zaliczenie egzaminu.

 

TAJEMNICA NISKIEJ CENY ...
Uważaj na stałe promocje, bo często co tanio - to drogo. Nie wierz w całoroczne promocje, bo takich nie ma.
Najtańsze szkoły w praktyce okazują się droższe niż się zapowiadało, dodatkowe opłaty, limity kilometrów
oraz problem ze zdaniem egzaminu to tajemnica niskiej ceny!
Niskie wynagrodzenie instruktorów świadczy tylko o nich samych oraz ich umiejętnościach.Tanie szkoły są tanie bo zazwyczaj nie są więcej warci instruktorzy w nich pracujący. Kryterium cenowe to najgorsze z możliwych w tej branży.

Zdawalność dla Krakowa (wszystkie szkoły)
Na obecną chwilę średnia zdawalność za pierwszym razem dla miasta Krakowa mieści się na poziomie 40% , wydawałoby się że to tragedia, jednak to wysoka średnia w skali kraju. Nie zapominajmy też ,że Ci co się uczą zdają za pierwszym razem.  Od dobrego instruktora i ilości odbytej praktyki zależy Twoja zdawalność i nie da się tego przeskoczyć.

Akademia Auto Świat może się pochwalić zdawalnością na poziomie 61% za pierwszym razem dla Swoich absolwentów - badanie prowadzono w trzech miastach i różnych ośrodkach egzaminowania.

Warto więc pomyśleć wcześniej

Złe kryteria doboru to:
- "bo szkoła jest blisko"  
-
"bo jest najtaniej"

Dobre kryteria to:
- "polecił mi ktoś kto sie tam uczył"
- "kurs i sprzęt oferowany przez szkołę - jest nowoczesny i zgodny z wymogami"
- "szkoła dysponuje systemem i programem nauczania"
- "instruktorzy są certyfikowani"
- "szkoła oferuje zajęcia warsztatowe z przepisów i techniki jazdy"


EGZAMIN PAŃSTWOWY - gdzie zdawać w Krakowie?
W Krakowie egzamin państwowy można zdawać w MORD przy ul.Koszykarskiej (oficjalny adres ul.Nowohucka 33a) lub w Filii MORD przy ul.Balickiej. W zależności od tego gdzie będziecie Państwo składać egzamin - będą różniły się trasy przejazdu na egzaminie praktycznym w ruchu drogowym, jednak stopień trudności będzie bardzo podobny wbrew wielu opiniom. Łatwiej będzie tylko opanować topografię Krowodrzy, czy Bronowic w przeciwieństwie do Nowej Huty, Podgórza, Grzegórzek i Kazimierza. Nauczyć jednak trzeba się w dzielnicach Huty - bo tam występuje najwięcej różnorodnych skrzyżowań o dużych powierzchniach i wyraźnym oznakowaniu, stąd pominięcie tych dzielnic na etapie szkolenia byłoby poważnym błędem. Bez względu gdzie będziesz zdawać egzamin nauczyć musisz się wszystkiego.
Czytaj więcej (kliknij tu...)

Jak jest za granicą ?
W Austrii, czy w Niemczech - ilość godzin obowiązkowych to 12! Jak to? Tak mało?
Tak, bo po 12h - instruktor indywidualnie określa dla danej osoby pozostałą ilość godzin i często wzór na sukces jest następujący:

minimum programowe + liczba lat x (1h jazdy) = zdany egzamin !

W USA egzamin trwa 15 minut i można go zdawać swoim autem, ale ...
wcześniej należy zdać egzamin z teorii (który nie jest łatwy) i obowiązkowo wyjeździć od 40-60 godzin (zależy od stanu) z innym kierowcą którego zgłasza się do tamtejszego "wydziału komunikacji" i nie może to być osoba karana za wykroczenia drogowe. Jednak najczęściej wybierana opcja - to jazdy z profesjonalnym instruktorem i szkoły jazdy mają tam kolejki.
Jak się okazuje "łatwe, amerykańskie prawko" to tylko mit!
Nigdzie (może poza "Wschodem") nie da się łatwo i tanio zrobić prawka.

 


Życzymy Państwu trafnego wyboru  
                                     oraz sukcesu na egzaminie!

Wróć do listy tematów